عشان بنحب الصحراء الغربية

سمتها وكالة الفضاء الأمريكية

سمتها سطح كوكب المريخ

 

يالا نروح رحلة نشوف فيها ليه أمريكا شبهتها بسطح كوكب المريخ , رحلة الهضبة للجلف الكبير وفي أقصى جنوب مصر وأنا شاهد على العصر وعلى نحو 400 كيلو متر من الواحة الداخلة وكمان في أقصى شرق العوينات وأيام راحت وأيام جت وبرضه على نحو 400 كيلو متر نفس الشيء . 

لسه هناك تغيير , هناك الجفاف شديد والهواء له سكون وديان الجلف الكبير الجافة على رأسها وادي عبد الملك ووادي صورة وادي العالم المصري فاروق الباز وإللي إكتشف مع معامل الفضاء الأمريكية وجود شبكة وديان نهرية ومسارات مطمورة على الأعماق محفورة على أعماق ليست كبيرة من  سطح الأرض مثل أنهار العصور الجيلوجية القديمة وإللي فيها على بعض مسامها ماء هي أنهار العصور الجيلوجية القديمة وأسئلة كثيرة ودراسات على مصر البعيدة إللي في القلب قريبة إللي تلاقيها على نقطة التلاقي على حدود مصر وليبية والسودان وإللي عشانها يحلم الإنسان يعرف الماضي والحاضر والمستقبل كمان .

 

فين أخر المعمور المصري إللي في وسط الغرب فيه تلاقي الفرافرة وقصة قسم الفرافرة وياترى اسمها ليه فرافرة ؟ وياترى إيه هي سيوى ؟ هي سيوى إللي الملك الفرعوني نصب عليها الإسكندر المقدوني وفي معبد الإله أمون كانت واحة سيوى اسمها واحة أمون , نرجع للفرافرة وليه هي الفرافرة كان في أسطورة زمان وكان هناك ملك قديم اسمه فرفور وكان ليه جيران واحد اسمه الملك حنس والثاني اسمه الملك أبو منقار ودي اسماء عشائر قبلية أو وحدات سياسية كان يحكم فيها فرفور في منطقة الفرافرة وأبو منقار في المنخفض المستقل إللي كان غني بالماء ومن جنوب الفرافرة وعلى بعد 100 متر كان أبو منقار الملك .

 

 

كثرت الكسبان الرملية , كان في صعوبة في السير ليهم وللغير والرمال كانت كثيفة والمنحضرات واعرة أما الملك حنس كان عايش في وادي حنس في شمال شرق الفرافرة على بعد 100 متر وفي الوادي كان بيرسل أصحاب الإبل للمراعي في الشتاء والربيع لغاية النهاردة لسة مرعى للإبل يمكن تكون حنس تنظيم رعوي قديم تنظيم عشائري قديم .

 

وفي الفرافرة في تجمعات سكنية معظمها في الفرافرة ساكنين وفي واحة صغيرة في الجنوب والتجمعات السكانية في الفرافرة ساكنين وفي قليل ساكنين عند الشيخ مرزوق عند حطية الشيخ مرزوق بواحة صغيرة في الجنوب .

ــــــــــ

نادية علي أحمد

رئيس مجلس الأمناء

المدير التنفيذي

مدير تنمية الموارد البشرية

http://anasalwogoud.org/

ساحة النقاش

مؤسسة أنس الوجود التعليمية لذوي الاحتياجات الخاصة وصعوبات التعلم

anasalwogoud
»

ابحث

تسجيل الدخول

عدد زيارات الموقع

765,575